FUNGSI KOPERASI DI NEGARA BERKEMBANG

Assalamualaikum Wr. Wb.

Selamat datang di blog saya, pada kesempatan kali ini saya akan coba membahas fungsi dari koperasi di negara berkembang.

  • Fungsi Koperasi di Negara Berkembang
Di negara – negara berkembang koperasi memiliki fungsi untuk menjadi institusi yang dapat menjadi mitra negara dalam menggerakkan pembangunan untuk mencapai kesejahteraan masyarakat. Menurut data dari ICA, di dunia ini sekitar 800 juta orang adalah anggota koprasi. Pada tahun 1994 PBB memperkirakan bahwa kehidupan dari hampir 3 miliar orang,atau setengah dari jumlah populasi di dunia terjamin oleh perusahan- perusahaan koperasi. 

Inisiatif ILO utntuk menggelar Lokakarya Regional tentang peran koperasi dalam penanggulangan kemiskinan itu sangat tepat dan sangat diperlukan. Karena koperasi sebagai memiliki kepentingan un tuk mengambil langkah-langkah dalam mempengaruhi srtategi penanggulangan kemiskinan di negara khususnya negara berkembang. Di banyak negara Koperasi berperan di bidang perbankan dan asuransi. dari perspektif statistik , koperasi di Asia telah banyak membuat terobosan untuk kemajuan gerakan koperasi dunia. Namun India Srilanka dan Filipina telah menununjukkan bahwa mereka sebagai gerakan dari negara - negara berkembang yang prakteknya didokumentasikan dengan baik , terutama dalam menawarkan produktif lapangan kerja bagi masyarakat miskin di daerah pedesaan.

Diharapkan hal tersebut dapat menjadi dorongan untuk pertumbuhan dan perkembangan koperasi di negara berkembang lainnya. Di sejumlah negara Berkembang lainnya kegiatan usaha koperasi sudah mulai menunjukkan pola yang sama dengan negara - negara maju.

  • Perkoperasian di Malaysia
Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad atau ANGKASA adalah koperasi puncak yang menaungi semua jenis koperasi asas, menengah dan atasan di seluruh negara Malaysia. ANGKASA diiktiraf oleh Kerajaan sebagai badan yang mewakili Pergerakan Koperasi Malaysia pada peringkat kebangsaan dan antara bangsa.
Logo Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA)


Fungsi, Tujuan dan Tanggungjawab ANGKASA pada perkoperasian Malaysia
ANGKASA menawarkan pelbagai perkhidmatan kepada ahlinya merangkumi pelbagai bidang dan cabang ilmu koperasi. Sebahagian besar perkhidmatan yang disediakan telah diuruskan oleh Bahagian 4P ( Pendidikan, Penerangan, Penerbitan dan Perkhidmatan ) merangkumi kursus wajib, pendidikan berterusan kepada ahli, pemberian dan pemasangan perisian SEKKOP secara percuma kepada koperasi-koperasi sekolah seluruh Malaysia, pendidikan jarak jauh untuk Sijil Perakaunan Koperasi dan Diploma Perakaunan Koperasi, khidmat runding kepada koperasi atau lebih dikenali sebagai PEKA serta penganjuran berbagai bentuk seminar dan program pelancongan koperasi sekolah.
Sementara itu baagian-baagian lain di dalam ANGKASA seperti Biro Perkhidmatan ANGKASA (BPA) telah menyediakan perkhidmatan Sistem Potongan Gaji iaitu satu sistem di mana semua potongan-potongan koperasi dan lain-lain diuruskan melalui satu saluran demi memudahkan kerja-kerja potongan gaji di Jabatan-jabatan Kerajaan. Sistem ini juga merupakan satu kemudahan kepada koperasi dan lain-lain badan untuk mendapatkan bayaran-bayaran seperti yuran, saham, pinjaman dan sebagainya dengan lebih sistematik dan terjamin.
Biro Perkhidmatan ANGKASA juga menyedia Sistem Online ANGKASA atau SOLA iaitu satu sistem yang menawarkan dua bentuk infrastruktur teknologi maklumat kepada para pelanggannya untuk membuat semakan rekod potongan gaji ahli koperasi atau mendapatkan fail bayaran koperasi yang dikehendaki secara elektronik.

  • Perkoperasian di Indonesia
Tujuan Koperasi tercantum dalam UU No.25 Tahun 1992 mengenai Perkoperasian, Tujuan Koperasi yaitu untuk memajukan kesejahteraan anggota pada khususnya dan masyarakat pada umumnya, serta ikut membangun tatanan perekonomian nasional untuk mewujudkan masyarakat yang maju, adil dan makmur berdasarkan pada Pacasila dan UUD 1945.

Fungsi Koperasi dan Peran Koperasi tercantum dalam UU No.25 Tahun 1992, sebagai berikut :
  1. Fungsi koperasi dan peran koperasi untuk membangun dan mengembangkan potensi dan kemampuan ekonomi anggota pada khususnya dan masyarakat pada umumnya dalam meningkatkan kesejahteraan ekonomi dan sosialnya.
  2. Fungsi koperasi dan peran koperasi untuk mempertinggi kualitas kehidupan manusia dan masyarakat.
  3. Fungsi koperasi dan peran koperasi untuk memperkokoh perekonomian rakyat sebagai dasar kekuatan dan ketahanan perekonomian nasional dengan koperasi sebagai sokogurunya.
  4. Fungsi koperasi dan peran koperasi untuk mewujudkan dan mengembangkan perekonomian nasional yang merupakan usaha bersama yang didasarkan asas kekeluargaan dan demokrasi ekonomi.
  • Kesimpulan:
Keberadaan koperasi di negara berkembang maupun negara maju merupakan faktor untuk memperkokoh perekonomian dari suatu negara. Baik di Indonesia maupun Malaysia, kedua negara ini sama-sama memiliki tujuan dan fungsi serta tanggung jawab untuk memperkuatkan ekonomi bangsa melalui perkoperasian. Dan sikap yang seharusnya dilakukan anggota koperasi maupun masyarakat adalah kejujuran, keterbukaan, serta keikutsertaan dalam mengelola koperasi untuk memajukan ekonomi bangsa kita. 

Sekian postingan dari saya tentang " Fungsi Koperasi di Negara Berkembang " ini, semoga bisa bermanfaat kedepannya, sebelum pamit saya mengucapkan terima kasih telah membaca blog saya. Atas segala kekurangan saya meminta maaf yang sebesar-besarnya

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Etika dalam Akuntansi Keuangan dan Akuntansi Manajemen

KUNJUNGAN KE KOPERASI TERATAI MANDIRI

LAPORAN KEUANGAN KOPERASI TERATAI MANDIRI